Voitto-mainoselokuvakilpailun shortlista on julkistettu
26. kertaa järjestettävän Voitto-mainoselokuvakilpailun shortlistalle valikoitui jälleen monipuolinen kattaus vuoden 2020 parhaimpia mainoselokuvia. Mainostajista eniten töitä shortlistalle sai S-ryhmän toimijat (5). Tuotantoyhtiöistä eniten shortlistalle päätyi töitä Otto Tuotannolta (9) ja mainostoimistoista Bob the Robotilta (9). Voittajat palkitaan Voitto-gaalassa 18.3.2021.
Kilpailussa on tänä vuonna neljä sarjaa: yleinen, online-video, yhteiskunnallinen ja kulttuuri sekä musiikki- ja äänisuunnittelu. Voittajat julkistetaan striimin välityksellä nähtävässä Voitto-gaalassa 18.3.2021 klo 15.00. Myös yleisö pääsee äänestämään suosikkimainostaan shortlistalta 16.2. alkaen www.voittokilpailu.fi sivustolla.
Kilpailutöiden määrä pieneni oletetusti hieman viime vuosien määristä. 150 ilmoitetusta työstä shortlistalle nostettiin 26. Listalle nousi jälleen paljon isojen päivittäistavarakauppojen mainoksia, mutta myös muutamia pienempien ja uusien toimijoiden avauksia.
”Kuten kaikki tiedämme, takana on haastavat 12 kuukautta. Myös mainoselokuvalle. Voitto-kisan näkökulmasta tilanne on seuraava: jos ylipäänsä osaat kertoa tarinan, olet jo hyvin pitkällä. Jos ja kun tuo tarina on yhtään kiinnostava, liittyy tuotteeseen ja aiheuttaa jonkun toivotun, yleensä positiivisen reaktion, aina parempi”, toteaa tuomariston puheenjohtaja, Zebra Productionin luova vastaava tuottaja Mika Sylvin.
”Tänä vuonna filmejä, jotka nousisivat näiden perusvaateiden yläpuolelle, yllättäisivät ja parhaimmillaan ”räjäyttäisivät tajunnan”, oli aiempaa vähemmän, joten jatkoon pääsivät hyvin kerrotut tarinat, jotka tuottivat positiivis-emotionaalisen reaktion, mikä sitten puolestaan siirtyi tuotteeseen”, sanoo Sylvin.
Suomalaisen mainoselokuvan tasoa ja arvostusta edistämään sekä tekijöiden ammattitaitoa kehittämään tarkoitetun kilpailun järjestää Audiovisual Producers Finland – APFI ry ja sen pääyhteistyökumppani on kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland.
”TV-mainonta väheni aiempaan verrattuna, mutta näin kävi tänä vuonna lähes kaikissa mediaryhmissä,” toteaa Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen.
Pandemian vaikutus näkyi paitsi mainosten määrässä myös teemoissa.
”Sisällössä palattiin monesti ihmisläheisiin aiheisiin: yhdessäoloon, läheisyyteen, huolenpitoon ja luontoon. Päivittäistavarakaupan ulostulot henkilökunnan kautta olivat vahvasti ajassa kiinni ja toivat katsojalle mielenkiintoista kulmaa (esim. HOK ELANTO 294 ja S-ryhmän ”Tulkoon mitä vaan”). Valtioneuvosto taas tsemppasi ”Maa, joka nousee jaloilleen” -filmillään, ja ihmisten mielenterveydestä oltiin huolissaan #MITÄKUULUU – Mieli Ry:n mainoselokuvassa”, kertoo Lujanen.
Toisaalta mainoksissa näkyi myös viihteellisyyttä ja komediaa, jotka toivat ripauksen piristystä harmauden keskelle.
”Huumoria löytyy shortlistan töissä mukavasti esimerkiksi Prisman, Kotipizzan, Orklan, Lidlin ja Piklaksen mainoksissa. Oli hienoa nähdä myös brändimainonnan pitkäjänteistä tekemistä muun muassa Säästöpankilta ja Kiinteistömaailmalta”, Lujanen sanoo.
Yleinen sarja
ÄSSÄTIIMI
Mainostaja: PRISMA
Mainostoimisto: MAKE IT SIMPLE
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
KIERROS YMPÄRI
Mainostaja: PIKLAS
Mainostoimisto: FOLK FINLAND
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
RUUSUNEN
Mainostaja: LIDL SUOMI
Mainostoimisto: FOLK FINLAND
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
JOTTA MAAILMA EI HUKU ROSKAAN
Mainostaja: HUUTO.NET
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: LUCY LOVES STORIES
VÄRIT HERÄÄVÄT ELÄMÄÄN
Mainostaja: VEIKKAUS
Mainostoimisto: MILTTON
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
PYÖREÄ NOLLA
Mainostaja: KOTIPIZZA
Mainostoimisto: N2
Tuotantoyhtiö: GRILLIFILMS
TAHDON SERENADI
Mainostaja: SÄÄSTÖPANKKI
Mainostoimisto: FOLK FINLAND
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
RISIFRUTTI-SARJA
Mainostaja: ORKLA FOODS FINLAND
Mainostoimisto: LM&SOMECO
Tuotantoyhtiö: DIRECTORS GUILD
ELISAN FANIT: ESKO JA 5G
Mainostaja: ELISA
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
ELÄMÄN JÄNNITTÄVIIN MUUTOKSIIN – TUIJOTUS
Mainostaja: KIINTEISTÖMAAILMA
Mainostoimisto: MOTLEY
Tuotantoyhtiö: TONTO HELSINKI
OSUUSKAUPPAVAALIT-SARJA
Mainostaja: HOK-ELANTO
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: PICTURES HELSINKI
Online-sarja
VALIO ODDLYGOOD REPORTTERI -SARJA
Mainostaja: VALIO
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: LUCY LOVES STORIES
KESÄLAIF
Mainostaja: LIDL SUOMI
Mainostoimisto: FOLK FINLAND
Tuotantoyhtiö: DIRECTORS GUILD
OMAN JUTUN EHTII LÖYTÄÄ MYÖHEMMINKIN
Mainostaja: HELSINGIN KAUPUNKI
Mainostoimisto: MILTTON
Tuotantoyhtiö: MILTTON
VARJO – HIGHEST-PERFORMANCE XR FOR EVERY WORKPLACE
Mainostaja: VARJO
Mainostoimisto: 20/20 HELSINKI
Tuotantoyhtiö: 20/20 HELSINKI
OISKO AIKA AIKUISTUA?
Mainostaja: OPISKELIJAN K-PLUSSA
Mainostoimisto: PARCERO MARKETING PARTNER
Tuotantoyhtiö: TONTO HELSINKI
KUULOKKEET
Mainostaja: PRISJAKT FINLAND
Mainostoimisto: MAKE IT SIMPLE
Tuotantoyhtiö: GRILLIFILMS
TYRNI-HEINONEN
Mainostaja: 9
Mainostoimisto: SNACKSIZE
Tuotantoyhtiö: SNACKSIZE
HOK ELANTO 294
Mainostaja: HOK-ELANTO
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: PICTURES HELSINKI
Yhteiskunnallinen ja kulttuuri
KOTONA
Mainostaja: PELASTUSARMEIJA
Mainostoimisto: MAKE IT SIMPLE
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
VETERAANIN PÄIVÄKÄSKY
Mainostaja: SUOMEN SOTAVETERAANILIITTO
Mainostoimisto: FOLK FINLAND
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
MAA, JOKA NOUSEE AINA JALOILLEE
Mainostaja: VALTIONEUVOSTO
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: PICTURES HELSINKI
#MITÄKUULUU – KYSY, KUUNTELE, KERRO
Mainostaja: MIELI RY
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: PICTURES HELSINKI
Musiikki ja äänisuunnittelu
TULKOON MITÄ VAAN
Mainostaja: S-RYHMÄ
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: PICTURES HELSINKI
MAKUJEN TAIKAA JOULUUN
Mainostaja: S-MARKET
Mainostoimisto: BOB THE ROBOT
Tuotantoyhtiö: PICTURES HELSINKI
VÄRIT HERÄÄVÄT ELÄMÄÄN
Mainostaja: VEIKKAUS
Mainostoimisto: MILTTON
Tuotantoyhtiö: OTTO TUOTANTO
Kilpailun yleiseen tuomaristoon kuuluivat puheenjohtaja Mika Sylvin, luova vastaava tuottaja, Zebra Production; Katariina Holma, tuottaja, Woodpecker, Ari Laitinen, tuottaja, Otto Tuotanto; Imppu Tiirikainen, tuottaja, Mjölk, Martta Kallio, Senior Copywriter, TBWA\Helsinki; Jotti Taival, Creative Director, Kauas Creative; Iina Merikallio, Creative/CEO, Merikallio & Sons; Johanna Jäkälä, kaupallinen johtaja, VR Group, Tommi Taponen, Head of Marketing, Elisa; Anu Koskinen, Country Marketing Manager, IKEA; Anna Lujanen, toiminnanjohtaja, Screenforce Finland sekä Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland.
Musiikki- ja äänisuunnittelusarjan tuomaristoon kuuluivat Jotti Taival, muusikko Ringa Manner, säveltäjä Pessi Levanto sekä foley Viktor Gullichsen, Fortress Soundworks
Lisätietoja antaa:
Olli Nurminen, projektipäällikkö
Audiovisual Producers Finland – APFI ry
olli.nurminen@apfi.fi, puh. 040 1468210
Audiovisual Producers Finland – APFI on kotimaisten av-sisällöntuottajien edunvalvonta- ja tekijänoikeusjärjestö. APFI:n tehtävinä ovat suomalaisen audiovisuaalisen sisältötuotantoalan tuottajien edunvalvonta, kansainvälistymisen edistäminen, tekijänoikeuksien kollektiivinen hallinnointi sekä alan tapahtumien ja kilpailujen järjestäminen.
Screenforce Finland on Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Oy, Sanoma Media Oy, Discovery Finland, Fox Networks Group ja ViacomCBS Networks International Nordics. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista TV toimintaa Suomessa. Screenforce tuo kansainvälisen verkostonsa kautta parhaat palat televisioon liittyen myös maailmalta Suomen markkinan käyttöön.