Voitto 2018 –kilpailun Grand Prix –voittaja on Lidlin ”Selli”
Voitto-mainoselokuvakilpailua juhlittiin torstaina 7. maaliskuuta Suvilahden Kattilahallissa. Voitto 2018 –mainoselokuvakilpailun Grand Prix’n voitti Lidl Suomen tilaama ”Selli”. Tuomaristo kommentoi mainostoimisto Folk Finlandin suunnittelemaa ja Directors Guildin tuottamaa elokuvaa seuraavasti: ”Hienosti kirjoitettu ja koskettava tarina. Selli oli kokonaisuutena kansainvälisen tason tarinankerrontaa”.
Screenforce Finland jakoi vuoden TV-mainostajan palkinnon, joka meni Fazerille. Televisiotoiminnan johtaja Anna Lujanen perusteli valintaa seuraavasti: “Vuoden MainostajaFazer ei pelkää ottaa kantaa tai osallistua keskusteluun, tai jopa avata itse niitä. Brändi on pitänyt oman linjansa ja oppinut myös suhtautumaan itseensäkin huumorilla. Fazer on rohkea, uudistuva brändi, johon suomalaisen on helppo ihastua vuosikymmenestä toiseen”.
Kilpailun yleisessä sarjassa kultaa voitti ”It’s a Beautiful Journey” (Nokian Renkaat, TBWA Helsinki, Thirsty). Hopeaa voitti ”Lidl Stingy feat. Mandy – Kesä on kreisi” (Lidl Suomi, Folk Finland, Directors Guild) ja pronssia ”Helsingin Sanomat – Aina uutta” (Sanoma Media Finland, Lucy Loves Stories).
Online-video-sarjassa kultaa voitti ”Lidl Stingy feat. Mandy – Kesä on kreisi” (Lidl Suomi, Folk Finland, Directors Guild). Hopeasijalle ylsi ”#ylpeäyrittäjänlapsi” (Talenom, IVALO Creative Agency, Cocoa Mediaproductions) ja pronssia sai ”Vuoden harmain päivä” (Hartwall Original Long Drink, Bob the Robot, Cocoa Mediaproductions).
Yhteiskunnallinen- ja kulttuurisarjassa parhaana palkittiin ”Pieni joulutarina” (Pelastusarmeija, Make It Simple, Otto Tuotanto). Efekti- ja animointisarjan voitti “Helsingin kaupunki – Käsi (Helsingin kaupunki, lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmä, Folk Finland, Otto Tuotanto). Monikanavainen-sarjan voitti ”Elä kuin viimeistä kesäpäivää” (Lidl Suomi, Folk Finland, Directors Guild). Parhaat sekunnit palkinnon voitti ”Yksin” (Pelastusarmeija, Make It Simple, Otto tuotanto).
Digitan jakama Yleisön parhaat sekunnit –yleisöäänestyksen voittaja on K-Citymarketin Kalalaulu (K-Citymarket, hasan & partners, Brink Helsinki). Biisin tarttuva melodia pysyy mielessä pitkään ja videolla esiintyvän sympaattisen, laulavan animaatioahvenen muistavat varmasti kaikki, jotka sen ovat nähneet. Yleisön parhaat sekunnit – yleisöäänestykseen oli nettisivujen lisäksi mahdollista osallistua ensimmäistä kertaa myös hybridi-TV:n kautta.
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin Directors Guild. Palkinto myönnetään vuosittain tuotantoyhtiölle, joka saa tuomaristolta parhaat pisteet shortlistalle nousseista mainoselokuvista. Vuoden ohjaajana palkittiin kansainvälistä mainetta niittänyt ja mm. Disneylle työskennellyt, Misko Iho. Koko kilpailun pääpalkinnon, Grand Prix’n voittanut ”Selli” oli Ihon ohjaama.
”Mainonta on kasvanut pelkistä perinteisistä spoteista ilmiöittämiseen ja läsnäoloon – siis puheenaiheeksi. Mainosfilmit, joita he tuottavat, ovat huipputasoa ja suomalaisen osaamisen taidonnäytteitä”, Anna Lujanen Screenforce Finlandilta kommentoi.
Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Anna Lujanen (Televisiotoiminnan johtaja; Screenforce Finland), Antti Tuominen (Copywriter), Eeva Ignatius (Global Marketing Manager; Hartwall), Jalmari Helander (ohjaaja), Jan Koskinen (Markkinointi- ja valikoimajohtaja; Instru Optiikka), Marko Antila (Tuottaja; Lucy Loves Stories), Paavo Järvilehto (Creative Director; Wörks), Paula Orre (Creative Director; Folk Finland), Satu Laakso (Markkinointijohtaja; Berner) ja Viivi Huuska (ohjaaja).
Efektisarjan esituomaristossa olivat Jussi Lehtiniemi (Creative Director; Troll VFX), Mikko Vormala (Director/Lead Animator; Pinata) ja Tomi Nieminen (tuottaja; Post Control).
Kuvia gaalasta ladattavissa perjantaista 8.3 alkaen osoitteessa www.apfi.fi/ajankohtaista