Voitto-mainoselokuvakilpailun palkinnot jaettu – vuoden 2023 parhaaksi mainosfilmiksi valittiin peliyhtiö Metacoren Confessions: @Janet87
Edellisen vuoden parhaat mainoselokuvat palkittiin eilen 7.3. Voitto-gaalassa Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Voitto-gaalaa juhlittiin nyt jo 29. kerran. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 185 työtä, joista shortlistalle pääsi 35 työtä. Kilpailun järjesti av-tuottajien edunvalvontajärjestö Audiovisual Producers Finland – APFI, pääyhteistyökumppaninaan kaupallisen television puolestapuhuja Screenforce Finland.
Koko kilpailun parhaan mainoselokuvan palkinnon eli Grand Prix -palkinnon voitti peliyhtiö Metacoren Confessions: @Janet87. Mainoksen suunnitteli Reaktor ja tuotti Breakfast Helsinki.
Kilpailun tuomariston mukaan mainoksessa on todellista maailmanluokan elokuvafiilistä. “Tässä spotissa on erinomainen käsikirjoitus, joka kantaa koko mainoksen ajan. Rohkea spotti, joka ei lässähdä, vaan jota jää kaipaamaan lisää! Kohderyhmä on hienosti huomioitu, ja tuote tuodaan hyvin esiin. Onnistunut kokonaisuus, joka huokuu laatua”, tuomaristo kiitteli.
Metacorella uskottiin alusta asti mainoksen rohkeaan ideaan. ”Taktisen mainonnan sijaan päätimme luottaa tarinankerrontaan, jollaista ei ole juurikaan nähty varsinkaan kotimaan mainoselokuvissa. Pyrimme siihen, että mainoksemme ovat yhtä viihdyttäviä kuin pelimmekin”, kertoo Metacoren projektipäällikkö Mira Sallanko. Mainoksen suunnittelusta vastannut Reaktor korostaa liikkuvan kuvan merkitystä mainonnassa ja brändityössä: ”Suomessa on valtavasti tuotannollista osaamista. Tämä Grand Prix -palkinto on upea tunnustus kotimaiselle yhtiölle, joka on startannut vasta vuosi sitten. Meidän kaikkien vastuulla onkin nostaa rimaa vieläkin korkeammalle, ja tehdä yhä parempia mainosfilmejä”, kannustaa Reaktor Creativen luova johtaja Jan Sederlöf.
Yleisessä sarjassa jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa sekä Film- että Film Craft -palkinnot. Yleisen sarjan Film-kategorian voitti Pågenin Pågenfluencerit-sarja, jonka konseptista ja huumorin hienosta rytmityksestä tuomaristo oli vaikuttunut. Roolituksestakin kiitelty spotti voitti myös Short form -sarjan. Yleisen sarjan Film Craft -kategorian puolestaan voitti Metacoren Merge Mansion -sarja (A Twisted Game & Think Like a Grandma), jonka craft oli tuomariston mukaan kaikin puolin nappisuoritus.
Sekä Musiikki ja äänisuunnittelu -sarjassa että Yhteiskunnallinen ja kulttuuri -sarjassa voitto meni Mannerheimin Lastensuojeluliiton koskettavalle ja aiheeltaan tärkeälle mainosfilmille The AI Abyss. Efekti ja animointi -sarjassa voiton puolestaan vei tuomariston vakuuttanut Burger Kingin Messier 31.
Yleisön äänestämän Yleisön Parhaat Sekunnit -palkinnon voitti Kaalimato.comin Liuku tekee hyvää.
Vuoden tuotantoyhtiönä palkittiin tuomariston yhteispisteiden ja shortlistausten määrän perusteella Directors Guild. Vuoden ohjaajaksi valittiin Anssi Määttä. Uutena palkintona tänä vuonna jaettiin paljon toivottu Vuoden mainoselokuvaajan palkinto, jonka sai Johan Wasicki.
Screenforce Finlandin hallitus valitsi Vuoden 2023 mainostajaksi DNA:n. Perustelujen mukaan DNA on pitänyt vuosia johdonmukaisesti oman linjansa ja panostanut markkinointiin vahvasti ja pitkäjänteisesti liikkuvan kuvan tuella. Brändin näkyvyys tv-kanavilla on ollut kokonaisvaltaista ja jatkuvaa.
Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen kiittelee DNA:ta huumorin hyödyntämisestä Lahjakäärijä-kampanjassaan. “Jotta mainonta huomataan ja brändi jää mieleen, pitää erottua massasta. DNA käytti luovasti ja ajankohtaisesti Lahjakäärijä-konseptia, käyttäen huumoria kerronnan keinona ja kampanja näytti saavan innokkaan vastaanoton.”